آوید بنا - سوالات متداول کوبیاکس

 

 

 

1- آیا زمان اجرای دال مجوف کوبیاکس نسبت به دال های معمولی متفاوت است ؟

پاسخ : در صورت حذف تیرها و ایجاد دال تخت و در نتیجه کاهش عملیات قالب بندی و آرماتوربندی، سرعت اجرای سقف با سیستم دال مجوف کوبیاکس افزایش می یابد ولی باید توجه داشت مدت زمان لازم برای نگهداری قالب بندی زیر دال مانند دال های بتنی معمولی و برطبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان می باشد.

 

 

2- بزرگترین دهانه قابل پوشش با سیستم دال مجوف کوبیاکس چقدر است ؟

پاسخ : با توجه به مطالعات انجام شده و مدارک فنی، تکنولوژی دال های مجوف کوبیاکس  قادر به پوشش دهانه هایی تا 18 متر می باشد، که در صورت ترکیب با تکنولوژی پیش تنیدگی امکان افزایش دهانه وجود خواهد داشت، هم چنین لازم به ذکر است با توجه به تائیدیه جدید شرکت کوبیاکس محدودیت دهانه وجود ندارد.

 

3- آیین نامه های مورد استفاده در ایران برای طراحی دال مجوف کوبیاکس چیست ؟

پاسخ :  بر طبق تاییدیه فنی صادر شده از طرف مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، برای طراحی سازه و سقف می توان از آیین نامه های ACI-آبا-2800 و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان استفاده نمود. 

 

4- عملکرد دال مجوف کوبیاکس در محیطهای خورنده چگونه است؟

پاسخ : برای محافظت دال های مجوف کوبیاکس در برابر خوردگی، موارد اشاره شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان لازم و کافی می باشد.

 

 

5- آیا امکان ترکیب سیستم دال مجوف کوبیاکس با تکنولوژی پیش تنیدگی وجود دارد؟

پاسخ : بله، امکان ترکیب سیستم دال مجوف کوبیاکس با تکنولوژی پیش تنیدگی وجود دارد.

 

 

6- مزایای استفاده از دال مجوف کوبیاکس چیست ؟

پاسخ : استفاده از تکنولوژی دال مجوف کوبیاکس در ساختمان ها می تواند باعث یک یا چند مزیت زیر گردد: - ایجاد دهانه بزرگتر - ایجاد دال تخت و حذف ستون ها - کاهش ارتفاع کل ساختمان - افزایش فضای مفید طبقات - کاهش عملیات نازک کاری - افزایش سرعت اجرا - کاهش هزینه ساخت.

 

 

7- آیا برای اجرای دال مجوف کوبیاکس  نیاز به تجهیزات خاص و یا نیروی متخصص می باشد ؟

پاسخ : از انجایی که این دال ها مانند دال های بتنی معمولی اجرا می شوند نیاز به تجهیزات بیشتر نداشته و پیمانکارانی که توانایی اجرای دال بتنی معمولی را دارند می توانند از همان تجهیزات و نیروی انسانی برای اجرای دال مجوف کوبیاکس  استفاده نمایند،لازم به ذکر است که اجرای این دال نسبت به دال های سنتی آسان تر می باشد.

 

 

8- در طراحی سازه این نوع سقف ها از چه نوع نرم افزاری استفاده می گردد؟ 

پاسخ :  برای طراحی سازه این پروژه ها معمولا از نرم افزارهای متداول مانندEtabs,Safe,Sap استفاده می گردد.

 

 

9- آیا قبل از بتن ریزی سقف امکان تعبیه آویز جهت نصب لوسترها و میلگرد انتظار جهت نصب سقف کاذب و داکت سیستم تهویه مطبوع  وجود دارد؟

پاسخ :در پایان باید توجه داشت عبور دادن میلگردهای انتظار از بین قالب‌ها به سمت پایین قبل از بتن‌ریزی باعث ایجاد فاصله بین قالب‌ها شده و این امر موجب ریزش شیره بتن از بین قالب‌ها می‌گردد که علاوه بر ایجاد مشکل برای بتن، سطح زیر سقف نیز دچار مشکل می‌گردد.

  • استفاده از پلیت قبل از بتن‌ریزی:

در این روش از ورق‌های فولادی (پلیت) که در پشت آنها میلگردی به صورت U شکل جوش داده شده است، استفاده می‌گردد. این ورق‌ها قبل از بتن‌ریزی در روی قالب‌بندی کف در محل‌های از پیش تعیین شده قرار داده می‌شود و پس از بتن ریزی و باز نمودن قالب‌ها در زیر سقف نمایان شده و میلگرد انتظار به آن‌ها جوش داده می‌شود.

  • استفاده از پلیت بعد از بتن‌ریزی:

در این روش پس از باز نمودن قالب‌های سقف، پلیت‌ها بوسیله میخ‌های خاصی که توسط تفنگ مخصوص شلیک می‌شوند به زیر سقف نصب شده و میلگردهای انتظار به آن‌ها جوش داده می‌شوند.